Trygghetssamverkan

Idén till trygghetssamverkan kom upp när Värmdö Kommuns säkerhetsavdelning anlitade några frivilligorganisationer för att tillhandahålla ett reservkommunikationssystem som en extra livlina om alla normala kommunikatonskanaler blir otillgängliga eller otillräckliga. Avtalet har formen av ett Idéburet Offentligt Partnerskap Det särskilda kommunikationsnät som sätts upp möjliggör talkommunikation, videokonferens och datakommunikation om än med begränsad kapacitet.

Erfarenheterna från Stormen Alfrida i januari 2019 och Rysslands invasion av Ukraina visar att förmågan att kommunicera är en av de viktigaste när krisen eller kriget kommer.

Det är förstås inte bara kommunen som behöver kunna kommunicera i kris och krig. Byalag, fastighetsägarföreningar och andra i civilsamhället också. Och när nätet väl är på plats, behövs det flera inblandade för att driva, underhålla och öva användning, i varje grannskap. Tryggheten kommer när alla vet att nätet fungerar och hur det ska användas när det gäller.

För att driva och underhålla behövs lokala frivilliga som har tid och lust att lära sig för att kunna bidra. Det finns många olika sätt att bidra, en del enkla och en del som kräver mer utbildning.

För att öva behövs meningsfulla övningsrutiner, som bidrar till känslan att ingen behöver vara rädd för att bli isolerad, om de normala kommunikationskanalerna försvinner.

Det finns plats för alla intresserade. Vi erbjuder möjligheter till alla som har tid och lust, speciellt till skolbarn, ungdomar, personer med funktionsnedsättningar och pensionärer. Vi börjar med några seminarier där vi beskriver olika sätt att bidra och vilken utbildning som krävs för dessa. Sedan får de som anmäler intresse hjälp att välja och definiera en individuell studieplan. Vi handleder under lärandet. Vår förhoppning är att lokalsamhället ska hitta meningsfull vardaglig kommunikation som visar att nätet fungerar och att alla vet hur man använder det i kris.

Viktigt att påpeka att vårt nät är ett reservnät som inte får konkurrera med kommersiella tjänster. Kapaciteten är begränsad och ger inte access till de sociala medier eller streamingtjänster som man kan nå över Internet. Under normala förhållanden inte heller Internetaccess. Bara lokal access. Lokal ärendehantering och lokala sociala medier för att bidra till tryggheten.